STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO „BAJKONET” W GŁOGOWIE

ROZDZIAŁ I. - POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1.Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele
i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego
pełna nazwa brzmi:
Przedszkole Niepubliczne
„Bajkont”
ul. Spółdzielcza 17A
67-200 Głogów

2.Przedszkole jest placówką niepubliczną spełniającą wymagania placówki
publicznej w zakresie odbywania przez dzieci 5 i 6 letnie obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego.

3.Organem prowadzącym przedszkole jest
Barbara Walczak
ul. Wioślarska 9
67-200 Głogów,

4.Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem:
ul. Spółdzielcza 17A
67-200 Głogów

5.Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Dolnośląski Kurator
Oświaty we Wrocławiu.

§ 2

1. Przedszkole działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( tekst jednolity - Dz.
U. z 2004 r. Nr 256, z późniejszymi zmianami),
2) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia
2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. z 2009r. Nr 4,
poz. 17, z późniejszymi zmianami),
3) Rozporządzeń wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, dotyczących
placówek niepublicznych,
4) Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeksu pracy (Dz.U.z 1998r. Nr 21
poz.942 z późniejszymi zmianami ),
5) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jednolity – Dz.U.
Nr 97 z 2006r. poz. 674 z późniejszymi zmianami ) w zakresie dotyczącym
placówek niepublicznych,
6) niniejszego Statutu.

§ 3

1. Przedszkole używa pieczęci o treści:
Przedszkole Niepubliczne
„Bajkonet”
ul. Spółdzielcza 17A 67-200 Głogów
Nip 693-133-95-19 Regon 0

 

ROZDZIAŁ II. - CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 1

1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty
oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
Celem przedszkola jest:
1) dbanie o to, by dzieciństwo było szczęśliwe,pełne i kolorowe, co będzie
mogło procentować przez dalsze lata edukacji oraz całe dorosłe życie,
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych,
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, aby potraiły
odróżnić dobro od zła i mogły wrosnąć na prawego człowieka,
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, poczucia własnej wartości
oraz umiejętności łatwego znoszenia sytuacji stresujących,
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w
poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce
dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i
technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w
sposób zrozumiały dla innych,
9) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny,
grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych
wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

2. Przedszkole współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) pełniąc wobec
nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze, umożliwiając:
1) śledzenie rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka, jego współistnienie
w grupie społecznej czy radzenie sobie w codziennyhc sytuacjach, poprzez
wgląd na stronę www. Przedszkola,
2) pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu
wczesnej interwencji specjalistycznej,
3) informuje na bieżąco o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju,
4) uzgadnia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunki i zakres
zadań realizowanych w przedszkolu.

3. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego
wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze
środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.

4. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
1) organizuje bezpłatną naukę religii dla dzieci, których rodzice wyrażą taką
wolę.

5. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

6. Przedszkole tworzy warunki do nauki języka obcego.

7. Przedszkole prowadzi własną stronę www., na której
(za zgodą rodziców, prawnych opiekunów)umieszcza nagrania zajęć
prowadzonych z dziećmi, uroczystości przedszkolnych,występów teatralnych,
wycieczek edukacyjnych.

§ 2

1. Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej
przedszkola, którymi to obszarami są:
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z
dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w
sytuacjach zadaniowych,
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i
kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w
poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
7) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
8) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
9) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
10) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych,
11) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w
unikaniu zagrożeń,
12) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
13) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną,
14) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
15) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

§ 3

1. Placówka zaspakajając potrzeby dziecka kieruje się w szczególności:
1) dobrem dziecka,
2) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
3) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia,
rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.

 

ROZDZIAŁ III. - ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 1

1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.

§ 2

1. Do kompetencji dyrektora przedszkola należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo – wychowawczo - dydaktyczną
przedszkola,
2) reprezentowanie przedszkola na zewnątrz,
3) opracowanie oraz dokonywanie zmian w statucie przedszkola oraz innej
dokumentacji pedagogicznej we współpracy z Radą Pedagogiczną - zgodnie z
aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
4) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli,
6) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich
pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach,
7) nadzór nad sposobem dokumentowania przez nauczycieli przebiegu pracy
dydaktyczno – wychowawczej oraz dokumentowania zajęć dodatkowych,
zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami,
8) dopuszczanie do użytku proponowanych przez nauczycieli programów
nauczania,
9) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
10) kierowanie, jako przewodniczący, pracami rady pedagogicznej,
realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji
stanowiących jak również wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami
prawa oświatowego,
11) decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych,
administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków
służbowych oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych, a
także występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń i innych nagród dla
nauczycieli,
12) dysponowanie i zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,
13) współpraca z rodzicami / prawnymi opiekunami / oraz instytucjami
nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,
14) decydowanie o powołaniu i funkcjonowaniu w placówce Rady Rodziców, a
także podejmowanie decyzji o odwołaniu tego organu,
15) prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola,
16) ustalanie rokrocznie składników opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz
za uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych i innych formach
proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej,
wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola,
17) przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do
przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami,
18) informowanie dyrektora szkoły rejonowej o niespełnieniu przez dziecko
zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego,
zarządzanie przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla jego
stanowiska przepisami prawa oraz podejmowanie decyzji we wszystkich
sprawach nie przekazanych pracownikom przedszkola,
21) ustalenie zakresu obowiązków zastępcy dyrektora, który reprezentuje
placówkę i dyrektora w przypadku jego nieobecności.

§ 3

1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) opracowanie i zatwierdzenie regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie
może być sprzeczny ze statutem przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do
statutu,
2) planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo - dydaktyczno –
wychowawczej uwzględniającej potrzeby i zainteresowania wychowanków,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych, o ile nie powodują one skutków finansowych,
4) wydawanie opinii na prośbę dyrektora przedszkola,
5) opiniowanie przydziału nauczycielom dodatkowych czynności oraz stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.

2. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy
we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego
rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości
o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.

§ 4

1. Za zgodą i na wniosek dyrektora w przedszkolu może funkcjonować Rada
Rodziców, w skład której wchodzi po kilku przedstawicieli poszczególnych grup
wiekowych
wybranych przez ogół rodziców na zebraniach grupowych.

2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) pomoc w doskonaleniu organizacji i podnoszeniu jakości pracy przedszkola,
2) pozyskiwanie rodziców do współpracy i współudział w realizacji zadań
opiekuńczych i wychowawczych placówki,
3) organizowanie i propagowanie akcji społeczno – użytecznych
organizowanych na potrzeby przedszkola oraz akcji charytatywnych,
4) organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury
pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu, w środowisku,
5) gromadzenie własnych funduszy pochodzących z darowizn rodziców oraz
podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych na rzecz przedszkola,
6) finansowanie z własnych środków zakupu materiałów plastycznych,
uroczystości, imprez, upominków dla dzieci, wycieczek i innych atrakcji
kulturalnych i oświatowych oraz dofinansowywanie pomocy dydaktycznych
i wyposażenia placówki zgodnie z ustalonym rocznym planem finansowym,
7) opracowanie i uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może
być sprzeczny ze statutem przedszkola, stanowiącego załącznik nr 2 do statutu,
8) występowanie do dyrektora z wnioskami i opiniami na temat wszystkich
spraw dotyczących placówki,
9) popularyzacja działań przedszkola w środowisku.

§ 5

1.Organy przedszkola współdziałają ze sobą wzajemnie wymieniając
informacje. Mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
ramach swoich kompetencjiokreślonych w przepisach prawa i Statucie
przedszkola.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII - ZASADY REKRUTACJI I SKREŚLANIA
DZIECKA Z LISTY WYCHOWANKÓW


§ 1

1. Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny, następuje na podstawie
umowy cywilno - prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy
stronami tj. rodzicami (prawnymi opiekunami) lub jednym z rodziców dziecka
(prawnych opiekunów), a dyrektorem przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu
dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego
z rodziców (opiekuna prawnego).

2. Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 27.1 niniejszego Statutu, następuje
w przypadkach przewidzianych umową.

3. Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczne ze skreśleniem
dziecka z listy wychowanków przedszkola.

4. Przyjęcie dziecka do przedszkola może nastąpić w trakcie całego roku
szkolnego, w miarę wolnych miejsc.

§ 2

1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola
w szczególności gdy rodzice (prawni opiekunowie):
1) nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu, regulaminu
przedszkola i obowiązujących w placówce procedur,
2) nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących
w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej
umowie cywilno-prawnej,
3) zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające
wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczy i bezpieczeństwo
innych dzieci w przedszkolu,
4) nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu grupę powodu
nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni,
a także wówczas gdy:
a) nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami) a
pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów
powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
b) dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
c) dziecko nagminnie łamie obowiązki wynikające z postanowień niniejszego statutu.

2. W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy
wychowanków, nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno - prawnej, o
której mowa w § 27.1 niniejszego statutu.

3.W przypadku dziecka 5 i 6 letniego nieuregulowanie przez rodziców (prawnych
opiekunów) zaległości jednomiesięcznych, z tytułu opłat za pobyt dziecka w
przedszkolu, spowoduje przeniesienie dziecka do oddziału pięciogodzinnego w
szkole w obwodzie którego dziecko zamieszkuje, lub innego przedszkola w którym
dziecko będzie realizować podstawy programowe wychowania przedszkolego.

4. Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola
przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich, do wiadomości
przedszkola.

5. Od decyzji dyrektora służy rodzicom /prawnym opiekunom dziecka/ odwołanie
w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole.

 

ROZDZIAŁ VIII - ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PLACÓWKI
I ZASADY ODPŁATNOŚCI


§ 1

1. Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł :
1)dotacji Gminy Miasta Głogowa – proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci
zamieszkujących gminę Głogów,
2) dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczny przyjętych dzieci
zamieszkujących gminy ościenne,
3) opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola,
4) opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty
opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
5) darowizn,
6) opłat wnoszonych przez pracowników korzystających z wyżywienia,
7) innych źródeł takich jak np. środków unijnych, festynów, kiermaszy, zbiórek
surowców wtórnych.

2. Dotacje uzyskane od gmin są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań
placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki
społecznej i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących
przedszkola.

§ 2

1. Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z :
1) czesnego,
2) opłat za wyżywienie,
3) opłat za dodatkową ofertę usług poiekuńczych.

2. Czesne składa się z:
1) opłaty stałej - nie podlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka
w przedszkolu, pomniejszonej na drugie dziecko z danej rodziny uczęszczające
jednocześnie do przedszkola o 20%, natomiast na trzecie i kolejne dziecko z danej
rodziny o 50% ,
2) opłaty za wyżywienie – jednakowej dla wszystkich dzieci uczęszczających do
przedszkola, podlegającej zwrotowi w wysokości „wsadu do kotła” za każdy dzień
nieobecności dziecka w przedszkolu.

3. Czesne należy uiszczać do dnia 5 każdego miesiąca
„z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola .

4. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki bądź
do kasy przedszkola.

5. W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary
umowne w wysokości określonej w umowie cywilno - prawnej.

6. W przypadku zaległości w opłatach trwającej powyżej jednego miesiąca od
terminu ustalonego w niniejszym statucie, dyrektor przedszkola powiadamia
pisemnie rodziców o wysokości należności wraz za karą umowną i podaje 7
dniowy termin wpłaty. Po tym terminie dziecko zostaje skreślone z listy dzieci
uczęszczających w trybie natychmiastowym.

 

ROZDZIAŁ IX - POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 1

1. Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności
przedszkola.

2. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
1) zamieszczony na stronie internetowej przedszkola oraz tablicy informacyjnej dla
rodziców w hollu przedszkola,
2) udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli
w poszczególnych grupach przedszkolnych.

3. Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą
być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.

4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.

5. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.

6. Przedszkole posiada swoje logo i stronę www.

7. Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo –
wychowawczej.

8. Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określone
odrębnymi przepisami.

9. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie
odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.

10. Statut wchodzi w życie z dniem 01 października 2010r.

Opracowała:

Dyrektor przedszkola
mgr Barbara Walczak

ROZDZIAŁ IV. - ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 1

1. Przedszkole jest placówką wielooddziałową zlokalizowaną w jednym budynku.

2. Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska
oraz
możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.

3. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne
złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.Liczba dzieci w oddziale
nie może przekraczać 25 osób.

4. Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych dobranych według
zainteresowań
dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej,
edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki.

5. W okresie wakacyjnym, a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji
chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup
przedszkolnych.

§ 2

1.Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 01 września a kończy 30 czerwca
następnego roku.

2. Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku (możliwa jest dwutygodniowa
przerwa na remont).

3. Przewiduje się możliwość dwutygodniowej przerwy w okresie wakacji.
Coroczny wakacyjny termin przerw w pracy placówki ustala dyrektor przedszkola i
podaje go do wiadomości rodziców.

4. W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych
możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji
materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do
przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość
przedłużenia przerwy w funkcjonowaniu placówki.

§ 3

1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

2. Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również
zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych
wychowanków i wynosi około 15 – 20 minut dla dzieci 3 i 4 letnich, 25 – 30 minut
dla dzieci 5 i 6 letnich.

§ 4

1. Praca opiekuńczo - dydaktyczno – wychowawcza w oddziałach przedszkolnych
prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego
oraz program rozwoju placówki uwzględniający profil przedszkola, a także
dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania
przedszkolnego.
1) Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa
się :
a) nie krócej niż 5 godzin dziennie,
b) od poniedziałku do piątku,
c) w godzinach od 7 do 16.00,
d) przez 10 miesięcy w roku tj. od 01 września do 30 czerwca.

2. Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.

§ 5

1. Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych
możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka
w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.

2. Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala
i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola.

3. W przedszkolu, na życzenie rodziców organizuje się naukę religii.

4. Nie uczestniczenie w lekcjach religii nie może być powodem jakiejkolwiek
dyskryminacji. Dzieci, które nie uczestniczą w lekcjach religii pozostają pod
opieką nauczyciela prowadzącego grupę.

5. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych,
wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości
organizacyjnych i bazowych placówki.

6. Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno
– oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno –
kulturalnych.

§ 6

1. Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za
granicą takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, dając
możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla
studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę
praktyk pedagogicznych.

2. Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu
organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności
i promocję placówki.

§ 7

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola, opracowany przez dyrektora
przedszkola i zatwierdzony przez organ prowadzący.

2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się :
1) liczbę miejsc w placówce,
2) planowaną liczbę wychowanków przedszkola,
3) liczbę oddziałów,
4) czas pracy przedszkola,
5) czas pracy poszczególnych oddziałów,
6) liczbę pracowników przedszkola,
7) czas pracy pracowników,
8) kwalifikacje kadry pedagogicznej,
9) zestaw programów wychowania przedszkolnego, w oparciu o które przebiegać
będzie praca dydaktyczna.

3. Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony
przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
pracy oraz oczekiwań rodziców.

4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę
nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 8

1. Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada:
1) trzy sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
2) toalety dla dzieci i dorosłych,
3) szatnię dla dzieci,
4) kuchnię,
5) pomieszczenia administracyjne,
6) pomieszczenia socjalne,
7)salę gimnastyczną,
8)jadalnię,
9) plac zabaw.

 

ROZDZIAŁ V. - NAUCZYCIELE I PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 1

1. Dyrektor zatrudnia w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji
i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.

2. Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są na podstawie
umowy o pracę w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno – prawną.

3. Prawa i obowiązki, a także zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników
przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.

§ 2

1. Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym
przynajmniej jednemu nauczycielowi.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej
wskazane jest aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno – wychowawczą w
oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.

3. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie
udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów
prawa oświatowego.

4. Nauczyciel:
1) planuje i prowadzi pracę opiekuńczą i wychowawczo – dydaktyczną w
oparciu o diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do stosowania
przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego,
2) odpowiada za wysoką jakość świadczonej pracy,
3) jest zobowiązany otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich
wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizycznych, rozwijając zdolności i
zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z ich rodzicami (prawnymi
opiekunami) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
4) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez
cały
czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec
własnego zdrowia i bezpieczeństwa,
5) jest zobowiązany do rzetelnego wykonywania wszystkich zadań zawartych
w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola,
którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych
zadań jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową
organizacją pracy przedszkola,
6) przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie
pierwszej szkoły podstawowej.

5. Nauczyciel ma prawo do:
1) dokształcania i doskonalenia zawodowego,
2) realizacji ścieżki awansu zawodowego,
3) ochrony zdrowia,
4) korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w placówce,
5) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej zestrony dyrektora, Rady
Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji,
6) wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji
własnych
zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

§ 3

1. Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi jest:
1) dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie
ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola,
2) dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich
wychowanków przedszkola,
3) współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
4) rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie
obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis
przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań jeżeli
zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy
przedszkola.

 

ROZDZIAŁ VI. - RODZICE (PRAWNI OPIEKUNOWIE)
I WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA


§ 1

1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu
skutecznego
oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko i określania drogi jego
indywidualnego rozwoju.

2. Formy współdziałania to:
1) zebrania ogólne i grupowe,
2) kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
3) zajęcia otwarte,
4) spotkania ze specjalistami np. psycholog, pedagog, lekarz, pielęgniarka itp.,
5) imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności
artystycznych dzieci,
6) warsztaty dla rodziców oraz porady specjalistów na stronie www.,
7) pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii,
8) gazetki informacyjne dla rodziców,
9) wycieczki,
10) spotkania integracyjne, festyny,
11) inne formy stosowane w pedagogice.

3. Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
1) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli" swoich dzieci,
2) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez
dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci
oraz
pozycji społecznej czy materialnej,
3) znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania
przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola,
4 ) uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego
dziecka,
postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych,
5) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i
sprawującemu
nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola,
6) wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz
realizacji
nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne),
7) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności
wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
8) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnej z ich
potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
9) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje
środowiska i regionu,
10) udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości
przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru, i innych,
11) zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji za jego zgodą własnych
pomysłów
związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola,
12) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć,
oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
13) zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz
dodatkowej
oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
14) udziału w pracach Rady Rodziców,
15) ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw
nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia,
16) wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy
dodatkowej
oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola.

4. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
1) przestrzegać postanowień niniejszego statutu,
2) ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia
oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
3) zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno – wychowawcze
dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu i w jego przypadku
usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy
dni,
4) przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki przez rodziców lub pisemnie
upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, w
godzinach funkcjonowania przedszkola; /pisemne upoważnienie zawierające imię,
nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica,
rodzic składa u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba
upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości;
rodzice (prawni opiekunowie) przejmują pełną odpowiedzialność prawną za
bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę,
5) przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe jak również
przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenia lekarskiego,
potwierdzającego iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola, w
przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej
chorobie dziecka np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan
podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne i inne oraz po
nieobecności spowodowanej chorobą trwającej ponad pięć dni,
6) informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz
niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, a
także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i
psychiczne,
7) uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i
rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz
wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
8) na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu
kontaktowego,
9) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń,
10) terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i wybrane
zajęcia dodatkowe zgodnie z umową cywilno - prawną zawartą z dyrektorem
przedszkola,
11) respektować uchwały rady pedagogicznej i postanowienia rady rodziców
podjęte w ramach ich kompetencji,
12) zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku
komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na
świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie
dziecka w razie „problemów fizjologicznych”,
13) odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić koszty
pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej
przez dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki,
14) z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.

§ 2

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

2. Dzieci w wieku 5 i 6 lat obywają w przedszkolu roczne przygotowanie
przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach i w miarę wolnych miejsc do
przedszkola
może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2 lata.

4. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać
do
placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w
którym ukończy 10 lat.

5. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w
szczególności mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo –
dydaktycznego
uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej, 2) akceptacji takim jakim jest,
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej czy
zaniedbania ze strony dorosłych,
4) poszanowania godności i własności osobistej,
5) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
7) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
8) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym
i wychowawczym,
9) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym
otoczenia,
10) pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i
dotkliwymi
zdarzeniami.

6. Do obowiązków dziecka należy:
1) zgodne współżyci  z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych
i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników,
3) każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza
wyznaczony
przez nauczyciela teren zabawy / salę zabaw, ogród przedszkolny/,
4) informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych,
5) poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego w budynku
i ogrodzieprzedszkolnym, a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola
lub od
kolegów,
6) słuchanie i wykonywanie poleceń, a także odnoszenie się z szacunkiem do
wszystkich pracowników przedszkola.

§ 3

1. Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich
poza
nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności
udzielenia dziecku pomocy przedmedycznej.